1. behandling af Vejen Kommunes budget 2023

Tirsdag den 13. september, 1. behandlede Vejen Byråd budgettet for 2023 og de efterfølgende 3 såkaldte overslagsår.
Et enigt og enstemmigt byråd – og dermed også en samlet konservativ byrådsgruppe – har nu sendt budgettet i høring.
Vores gruppeformandMike Straarup sendte det afsted med disse ord på vegne af gruppen:
“Vi skal i dag 1. behandle et budget, som den konservative byrådsgruppe er godt tilfreds med – opgaven taget i betragtning. Allerede tidligt på året, blev det tydeligt, at vi i Vejen Kommune stod over for en stor opgave med at skabe et budget i balance for 2023 og overslagsårene. Vi har skullet finde rigtig mange millioner for at sikre den langsigtede balance i kommunens finanser. Når man skal det, så har vi også skullet hele vejen rundt – og det har gjort ondt nogle steder.Men netop sat i en sådan svær opgave, glæder det os, at et stort flertal i byrådet har haft lyst og mod til at stå sammen om opgaven og løse den i fællesskab. Det havde været nemt at stå udenfor og pege fingre – men et overvejende flertal har ønsket at påtage sig det ansvar, som borgerne har givet dem og søgt indflydelsen igennem kompromiset; Til gavn og glæde for kommunens borgere. På gruppens vegne; tak for det. Også et tak til forvaltningen og direktionen for deres bistand igennem projektet; Det har været guld værd.

Det var med samme tilgang, at vi i den konservative gruppe gik til opgaven. Vi havde vores meninger og mærkesager, vi ville kæmpe for – men opgaven skulle først og fremmest løses. Og det er den blevet.

Man kan sjældent vedtage et budget uden at træffe ærgerlige beslutninger. Ingen rosenhave uden tidsler. Med det sagt, så er vi glade for, at vi med Budget 2023:

• Tager et stort skridt i den grønne omstilling og lægger de første sten mod en ekstra indsats for klimaet
  • At det har været muligt at investere i læringsmiljøer til vores børn og i nærværende ledelse på ældreområdet, der skal skabe ekstra værdi og nærvær for vores ældre medborgere
  • At vi fortsat kan prioritere den forebyggende indsats på en lang række områder. Det er rettidig omhu og godt for borgernes livsværdi
  • At vi – efter bedste evne – har kunnet friholde vores allersvageste medborgere for hårde besparelser. Det har været hjerteblod for os
  • At vi har fastholdt en ansvarlig styring af kommunens økonomi og omgang med borgernes penge med et samlet afdrag på kommunens gæld på mere end 50 mio. kr. over de næste 4 år, samtidig med at fastholde et fornuftigt anlægsniveau. Vores kassebeholdning er ikke så robust, som vi gerne så den – men jeg håber, at hvis vi skulle få muligheden for at hæve skatten uden sanktioner, at vi så kan enes om, at provenuet herfra skal gå til at fore en hårdt trængt kommunekasse
  • At vi har kunnet nå til enighed om at pege på alle de nødvendige besparelser og påtaget os ansvaret for disse – uden ikke-udmøntede rammebesparelser og skjulte puljer. Det, vi lægger frem her i dag, er den fulde sandhed; og den er vi klar til at stå på mål for rent politisk
  • Og til sidst, at vi i samarbejde har udarbejdet et decideret budgetpapir med en række politiske ambitioner og prioriteter for udvalgenes arbejde i det kommende år. Vi glæder os til at følge processen og se resultatet af mange spændende ambitioner, spændende for udviklingspotentiale for Vejen Idrætscenter, over en samlet skoleanalyse og til infrastruktur i Vejen Syd. Vi håber, at dokumentet bliver et levende dokument, der skal ud og arbejde – gerne med borgerinddragelse, hvis det giver mening

Med de ord, skal jeg nok afslutte den konservative gruppes bemærkninger til Budget 2023. Endnu engang tak for samarbejdet til alle omkring bordet.”